Alvó fény

Alvó fény

Reklámelemzés - "Magenta 1-gyel többet adunk"

Példa a vidék és a város közti ellentét kiélezésére

2018. július 06. - KisMókus

A következő reklámanyag a Telekom Magenta 1-es díjcsomagját próbálja eladni nekünk, illetve értelemszerűen a vidékieknek legfőképpen, különben nem hoznám most fel példának. Mivel egy cégnek az a feladata, hogy értékesítsen, nekünk pedig az a feladatunk, hogy fogyasszunk, ezért a reklámok mindig elénk tartanak tükröt. Az eladó mindig a vásárló gondolkodásmódjához próbál igazodni, az ő igényeihez részben simulva, részben pedig azt megszabva igyekszik értékesíteni a portékáját. 

Nem állítom, hogy a reklámnak célja volna a vidék és a város összeugrasztása, ezt inkább indirekt módon teszi meg. Viszont a reklám készítői úgy ítélték meg, hogy egy vidéki azt a visszaigazolást várja el, ami a megjelenített videóban fog elhangzani, mivel a reklám igyekszik megjeleníteni a fogadó tudatalattiját. Tehát úgy kell ezt a reklámot elképzelni, mintha egy vidéki lakos legmélyebben megbújó, talán maga előtt is rejtőzködő gondolatainak a vetítővásznaként jelenne meg. Ehhez próbálják csatolni azt a benyomást, hogy ebbe a gondolati sémarendszerbe illeszkedik az általuk eladni kívánt termék. Tehát úgy kell egy reklámot elképzelni, mintha egy ember gondolna valamit valamiről és ezt a gondolatot jelenítik meg képi formában a reklámok.

Nem szeretnék részletes elemezgetésbe belefolyni, inkább csak arra hívnám fel a figyelmet, hogy mit feltételeznek a reklámkészítők, mit akarnak most hallani a reklám alapján 2018-ban a vidéken. Ennek érdekében idézek a reklámfilm narrációjából. Pirossal fogom társítani hozzá, hogy szerintem mi mit jelent a kontextusban, és mit mutat ez nekünk a mai magyar mentalitásról. A videót is belinkelem ide, alatta található az elemzésem.

Tehát a reklámszöveg:

"Azt mondják vidéken kevesebb a lehetőség? Ugyan." Ezzel rögtön az elején elismerik a legnagyobb problémáját a vidéki életnek. Azt, hogy kevés a lehetőség. Mivel ez a fő gond, ezért ezt kell rögtön a szőnyeg alá söpörni. Erre rásegít, hogy a narráció egy vidéki fiatal lány szemszögéből történik, akivel a vidéki lakos könnyen képes azonosulni. A célja a reklámnak, hogy vedd meg a díjcsomagot, tehát neki, (hangozzon ez akármilyen hülyén is), az lesz a célja, hogy szükséged legyen rá. Ergo az ő szándéka igazolni a vidékiek számára azt az elképzelést, hogy a falukon is marha sok a lehetőség, a város pedig egy szar. Csak mivel a falusiak tudják, hogy ez így önmagában nem igaz, a díjcsomag mint megoldás fog megjelenni, aminek segítségével nemcsak, hogy lehetőségek tárháza nyílik meg, hanem egyenesen TÖBB dologhoz is hozzájuthatnak. Szóval csak a díjcsomag által lesz TÖBB a lehetőség, amúgy nem.

"Nekünk is lehet több ezer követőnk. Hiába csak háromszázan lakunk  faluban. Bezárt a kertmozi, de simán nyitunk magunknak. Többet is. Innen is lehet dolgozni, több kollégával is egyszerre." Ennek örömére mutatják, hogy egy nő otthonról dolgozik és a számítógépe segítségével kommunikál a kollégáival. De ez most részletkérdés.

"És ha tanulni szeretnénk, több tanárunk van, mint gondolnánk." Mint például a lány táblagépe.

"Több inspirációnk. Több mindenben lehetünk jobbak. És így, előbbre juthatunk." A több egyrészt a fogyasztást próbálja motiválni, másrészt pedig felvetődik a kérdés. Minél több? Nyilván azt próbálja a reklám sugallni, hogy a városi életmódnál lesz több a vidéki lét, de csak akkor, ha a díjcsomaghoz hozzájutunk, mert az segít rá erre. Röviden arról van szó, hogy a reklámnak célja, hogy a falusiakat helyben tartsa, mert ők csak az általuk kínált termékek segítségével képesek kibontakozni.

A reklám többi része nem lényeges most számunkra.

Amire fel szeretném hívni a figyelmet, hogy ez a kisfilm 2018-ban tökéletes tükörképét mutatja a vidéki mentalitásnak. Több nézőpont tudatos összehasonlítgatására, a kettő közötti szakadék építésére. Azért egy reklámon keresztül próbáltam ezt szemléltetni, mert a reklámok jelenítik meg a legjobban egy adott közösség gondolatait. Az már más kérdés, hogy csak azért, hogy ehhez csatolhassák az általuk eladni kívánt termékeket.  

A bejegyzés trackback címe:

https://alvo-feny.blog.hu/api/trackback/id/tr5714096699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása